Kennis doorgeven is één van de liefste dingen die ik doe. Ik krijg er enorm veel energie van als ik zie dat anderen geholpen zijn door iets wat ik gezegd of gedaan heb. En het allerbeste is nog als deze mensen uiteindelijk helemaal op eigen benen kunnen staan.

Daarom ben ik begin dit jaar gestart met het geven van workshops om mijn kennis en ervaring over fotografie door te geven aan zowel beginnende als ervaren amateurs. En zaterdag had ik er eentje over ‘Fotografie voor beginners’ in Westerlo.

In het eerste deel laat ik iedereen kennis maken met hun eigen toestel en overlopen we de drie pijlers van de belichtingsdriehoek, diafragma, sluitertijd en ISO. Al prullend en draaiend aan dat fototoestel leren we zo stelselmatig manueel te werken. Het is altijd een moeilijk, maar noodzakelijk begin. Toch zie ik na een uurtje doorwerken de ene na de andere ‘aha-erlebnis’ opflakkeren en dan weet ik dat het tijd is voor de volgende stap.

In aanloop naar de tweede fase overlopen we eerst de belangrijkste compositieregels en schotel ik enkele kleine oefeningen voor. En dan is het tijd om de buitenlucht op te zoeken en het allemaal zelf te proberen.

Samen met de cursisten wandel ik een stukje door de natuur (in dit geval de dijk van de Grote Nete) en passeer ik bij iedereen om zaken zoals pose, cadrage en lichtinval te bespreken. Het is ook de uitgelezen moment om te kijken of iedereen de belichtingsdriehoek snapt. Ik zet iedereen op de goede weg en fluister waar nodig een opdracht in hun oor waarmee ze hun grenzen kunnen verleggen.

Daarna loopt de workshop op z’n einde, maar het leren allerminst. Ik ben een grote believer in raad na de daad en spoor mijn cursisten dan ook aan om mij wanneer nodig terug te contacteren als ze ergens vast zitten of feedback nodig hebben. De bedoeling, als ze bij mij komen, is dat ze de basistechnieken van fotografie leren. Op één namiddag krijg je een goede start, maar het echte leren doe je achteraf door te oefenen, oefenen, oefenen én fouten te maken. En dan wil ik er nog zijn om hen aan te moedigen en weer in de goede richting te duwen.

Ben je zelf ook gebeten door de fotografiemicrobe, maar weet je niet meteen waar te beginnen? Ik geef in maart en april nog enkele workshops ‘Fotografie voor beginners’, plus heb ik nog enkele workshops in het verschiet voor meer ervaren fotografen. Van flitsfotografie tot nabewerking in Lightroom.

Kijk welke workshops nog op mijn planning staan!